Hvorfor hader Københavnske politikere bilister?

Af Leif Donbæk 30

For København skal være en by for folket, ikke bare for en rig elite af arkitekter, jurister og kommunikations medarbejdere i Kartoffelrækkerne.

Højrefløjen i København har nærmest intet kørende for sig. De er som regel kedelige i debatten (med enkelte undtagelser), deres udspil er som regel fjollede eller ligegyldige og så kan de i øvrigt ikke finde ud af at arbejde sammen.

Der er dog et (1!) område, hvor højrefløjen brillerer, nærmere bestemt for så vidt angår alt der har med biler at gøre. Der sker åbenbart noget med hovedet, når politikere fra venstrefløjen bliver valgt ind på Københavns Rådhus. En art kollektiv hjerneblødning, hvor de henover valgnatten bliver indoktrineret  til at hade privatbilismen.

Det giver ikke megen logisk mening. For nærmest alle dem, som venstrefløjen påstår at repræsentere, er nødt til at have bil. Der er rigtig mange LO-familier med børn, som har bil, der er mange sygeplejersker og socialrådgivere med bil, og der er slet ingen af førnævnte grupper, der har den store forståelse for venstrefløjens had til biler.

Til gengæld er der bred forståelse for bilhadet, fra kartoffelrækkearkitektsocialisterne med gode akademikerjobs med flekstid, for hvem en Christianiacykel er alt rigeligt, når lille Viola skal transporteres til Zahles eller Ingrid Jespersen, og de selv bare skal møde på bureauet inden frokost, eller når det lige passer.

Københavns Rådhus har i mange år mere haft karakter af en krigszone, for så vidt angår parkeringspolitikken, og den nyeste oprustning er nu kommet fra Morten Kabell, der er borgmester for Teknik- og Miljøforvaltningen i København for Enhedslisten. Han vil nu indføre tvungen parkeringsafgift i hele København, på alle villaveje, på alle privatveje, på alle veje, uafhængigt af behov.

Morten Kabell er bl.a. citeret for nedenstående, som perfekt eksemplificerer hvor langt væk fra en almen lønmodtagervirkelighed, dele af Rådhuset er.

– Vi oplever, at der stadigvæk er rigtig mange, der pendler ind til byen og parkerer gratis der, hvor københavnerne gerne vil have parkeret deres bil. Det vil give god mening at gøre hele Københavns Kommune til en betalingszone, siger Morten Kabell til Berlingske.

For hvordan kan det være et problem, at landets hovedstad er et tilløbsstykke blandt landets borgere? København er en foretagsom og arbejdende by, ikke et frilandsmuseum for akademikere. Og efterhånden som boligpriserne har skubbet mange af byens LO- og FTF-lønmodtagere ud i forstæderne, vil flere og flere behøve at pendle, og ja der er offentlig transport. Det bruger jeg selv, når jeg tager på arbejde hver morgen til Lyngby, men jeg har et DJØF-job, hvor jeg ganske meget møder, når jeg føler for det, og jeg har ingen børn.

Stod jeg stadigvæk i butik og skulle møde kl. 0600 og inden da have læsset to børn af i børnehave, så ville jeg have en bil. Ingen tvivl om det. Ligesom at jeg er ganske afklaret med, at jeg kommer til at skulle have bil indenfor 1-2 år. Det bliver simpelthen nødvendigt for at få hverdagen til at hænge sammen.

Og forstå mig ret. Jeg er opvokset på venstrefløjen med slogans om bilfri by – jeg kender alle argumenterne, og jeg anerkender også mange af dem. Forurening og trængsel er eksempelvis meget reelle problemer, men at løsningen på det skulle være, at forsøge sig med at jage alle ikke-rige billister og deres arbejdspladser ud af byen er bare forkert. For det vil være konsekvensen, hvis man fortsætter med den nuværende linje. Sådan nogle som jeg vil have råd til parkering, men politimanden, 3F’eren, og SOSU’en vil blive ramt.

Vi burde gå en anden vej. Vi burde kigge på, hvad vi kan gøre for at reducerere trængsel og forurening uden at gøre det til åben jagtsæson på bilejere. For det er ikke bilejerne, der er hovedproblemet i byrummet, det er gadeparkering. Gadeparkering æder vores byrum. Dertil så tvinger den udbredte brug af gadeparkering, kombineret med manglen på parkeringspladser, alle billister i brokvarterne ud i evig tomgangskørsel rundt om blokkene. Det forurener, og det er i øvrigt spild af tid og livskvalitet.

Sjovt nok er det til Nørrebro, som ellers har været centrum for bilhadet, at vi skal kigge for at se en mulig løsning. Her ligger Det Grønne P-Hus lige ved Åboulevarden og Blågårdsgade. Det er let at køre ind i, det er let at komme til, og det fjerner biler fra gaden.

Vi burde tage den læring videre til et nyt niveau. Forbyd langtidsgadeparkering over det meste af byen, og indret til gengæld P-huse overalt ved indfaldsveje og stationer, både over og under jorden. Sig, at man maksimalt bør have 10 minutters gang til sin bil på en tryg og overvåget parkeringsplads, og at man så kan køre over til sin lejlighed og parkere kort tid foran opgangen, mens man henter familien, eller læsser bilen af.

Det ville for alvor gøre noget for lønmodtagerne, både dem der bor i København og alle de, der arbejder i København. Det ville frigøre oceaner af gade, det ville fjerne de evigt cirkulerende biler, og det ville gøre det trygt at parkere sin bil. Og naturligvis skulle det ikke koste en bondegård.

For København skal være en by for folket, ikke bare for en rig elite af arkitekter, jurister og kommunikationsmedarbejdere i Kartoffelrækkerne.

30 kommentarer RSS

  1. Af torben andersen

    -

    Man kan spekulere på om næsten alle politikerne i hele landet ringeagter eller hader vælgerne/borgerne. Både bilisterne, boligejerne, de boligsøgende, de arbejdsløse, de hjemløse, lønmodtagerne og de fraskilte osv. samt de syge og deres pårørende røvrendes, plyndres og tyranniseres jo efterhånden af “systemet. Se den korte avis og læs bloggen “Hvis sundhedssystemet bryder sammen”.

    Svar
  2. Af torben andersen

    -

    Man kan spekulere på om næsten alle politikere i vores land ringeagter eller hader vælgerne/borgerne. Både bilisterne, boligejerne, de boligsøgende, de arbejdsløse, de hjemløse, lønmodtagerne og de fraskilte osv. samt de syge og deres pårørende røvrendes, plyndres og tyranniseres af “systemet”. Se den korte avis og læs bloggen “Hvis sundhedssystemet bryder sammen”.

    Svar
  3. Af P Christensen

    -

    I årtier har vore landspolitikere bestræbt sig på primært at være en global aktør.
    Desværre gælder det også som socialkontor, og især disse bestræbelser
    har betydet at stort set alt hjemligt har måtte betale prisen.
    Vi har idag verdens dyreste discountland.

    København er vokset på nogle punkter, især trafikmængden og betaling
    for parkering, mens man fuldstændig har forsømt vedligeholdelse og
    og udbyggelsen af veje og trafiknet. Man burde have friholdt centrum for biltrafik,
    evt med større p-huse i omegnen, fra hvilke der frit kunnes pendles til centrum.

    Svar
  4. Af Mogens Rasmussen

    -

    Leif Donbæk. Helt enig i dine synspunkter. Bor selv i Luxembourg med verdensrekord i biler. Over 2 pr. husstand. Løsningen er selvfølgelig masser af P-huse som om dagen lejes ud til det arbejdende folk og om aftenen kan benyttes af dem, som vil benytte de forskellige aktiviteter. Alle de store arbejdspladser burde tilbyde deres P-pladser efter fyraften til en rimelig penge. At de fleste har behov for en bil som du selv påpeger er noget enhver med familie har opdaget. Når man handler er det efterhånden i store centre med P-pladser og ikke hos den lille lokale købmand. Glem det den tid er forbi. Selv om den kollektive trafik fungerer og til små priser har folk alligevel behov for biler. Så den kollektive trafik kan således heller ikke erstatte bilen. Morten Kabell burde studere løsninger som andre byer har lavet og holde op med at tro at cyklen er løsningen for en storby. Betaler selv 750 dkr. for et årskort som pensionist til alle busser og toge i hele landet (som Fyn). Alligevel er der behov for en bil.

    Svar
  5. Af Leif Hugo

    -

    Møde klokken 6 for at arbejde i en butik? Interessant idé. Hvilken butik er det, der åbner så tidligt? De københavnske butikker, jeg kender, åbner som regel først klokken 10. Din irrationelle bil-fetisch er tydeligvis afhængig af urealistiske præmisser…

    Svar
  6. Af Stefan Laursen

    -

    Leif har arbejdet i Netto. De åbner 07/08.00

    Svar
  7. Af Leif Donbæk

    -

    Som Stefan siger, så møder man ind i de fleste detailbutikker omkring kl.0600, nogle tidligere.

    Svar
  8. Af Erik Hermansen

    -

    Hvis P-huse skulle være løsningen, så ville de alle være fyldt op om dagen og det er de ikke.
    Er problemet ikke, at billisterne ikke vil betale for at råde over et areal til deres bil, når de skal være på arbejde, så derfor søger de ud hvor det er gratis og vejene der bliver fyldt op med pendlerbiler. Det har Frederiksberg løst med parkeringsregler som forhindrer pendlerparkering. Der har ikke været klager over Fredriksbergs regler, men når det er København. så bliver der råbt op selv fra Gentofte, som selv forhindrer pendlerparkering ved S-togsstationerne..

    Svar
  9. Af Niels Juul Hansen

    -

    @Leif Donbæk

    “Som Stefan siger, så møder man ind i de fleste detailbutikker omkring kl.0600”.

    Fra Visit Copenhagen:

    “Åbningstider kan variere, og stormagasiner og supermarkeder har typisk længere åbent. Udenfor de almindelige åbningstider har diverse kiosker åbent, hvor du kan købe cigaretter, aviser, slik, mm. Bagerier, blomsterhandlere og butikker med souvenirs har som regel åbent alle ugens dage.

    Disse er de generelle åbningstider:
    Mandag – torsdag 10:00 – 18:00
    Fredag 10:00 – 19:00
    Lørdag 10:00 – 16:00
    Søndag 12:00 – 16:00”

    P.S. Hvad har du imod Kartoffelrækkerne – de repræsenterer vel ikke engang 1% af Københavns befolkning

    Svar
  10. Af Emil Eiberg-Jensen

    -

    Københavns politikere vælges af Københavnerne.
    Og disse vælgere er selvfølgeligt mere interesserede i at de selv kan bruge byen, frem for at lægge p-pladser til omegns folk, der både forurener byens luft og optager p-pladser.
    Omegns kommunerne bør blive til at etablere de arbejdspladser der i dag ligger i København, således at det nationale antal af dagligt kørte bil timer kan nedbringes.
    Hver gang der forsvinder fx 100.000 timer dagligt i biler på nationalt plan, så har landet sparet udgifter til brændstof, og der er sparet på landets sundhedsudgifter, samtidig med at borgernes livskvalitet er steget.

    Svar
  11. Af Steen Raaschou

    -

    Vidste du, at trafikken indenfor ringvej 1 og inden for Søringen, knapt er øget siden 70 erne?

    Svar: De sammen bler har den halve plads at køre på. Tosporede veje er nu ensporede, masser af flere trafiklys: Resultat: Trafikpropper fabrikeret af Rådhuset

    Svar
  12. Af John Henriksen

    -

    Hvorfor mon ingen gider at fortælle blog-skribenten, at han ikke skal skrive tillægsord med stort?
    Lad os hejse det Danske flag, også i de Københavnske kolonihaver … men lad os gøre med lille begyndelsesbogstav i de to tillægsord, selv om de henviser til nationalitet og lokalitet.

    Svar
  13. Af John Henriksen

    -

    Hvorfor mon ingen gider at fortælle blog-skribenten, at han ikke skal skrive tillægsord med stort?
    Lad os hejse det Danske flag, også i de Københavnske kolonihaver … men lad os gøre det med lille begyndelsesbogstav i de to tillægsord, selv om de henviser til nationalitet og lokalitet.

    Svar
  14. Af Niels Larsen

    -

    Kabell er bare en forskruet og fordummet socialist, som ikke selv evner at køre bil, må man formode…

    Svar
  15. Af Finn Bjerrehave

    -

    Kommunistpartiet EL som trafikborgmester, og alle røde elsker at hade bilen, sev Andersl Morgenthaler køber benzinfri bil Tesla, og måske kun tilladelse i København for Tesla, og gratis p-plads samt gratis el, og hvor ligger så problemet med at hade den fossille bil.
    Tesla til folket. Finn Vig

    Svar
  16. Af Jørgen F.

    -

    …En af de afledte problemer med ‘hadet til bilismen’, og cykelsynet på bytransporten, er problemerne med at få bredt byens nye kulturelle tilbud ud.

    Et godt eksempel er placeringen af Blox – som i mine øjne er et flot byggeri , men bare ligger klods op ad mange andre af den indre bys arkitektoniske perler. Blox ville derfor have pyntet langt mere som et brud på boligbyggerierne i Sydhavnen.

    Men det er som om at byens politikere ikke orker at komme til indflytterfest, hvis ikke det lige ligger ad den vante cykelrute hjem

    Det giver samtidigt det fortsat snævre syn på byens broer og tunneller – hvor alt reelt er som for 100 år siden. Med et bredere syn på hvad byens centrum har udviklet sig til, for alt andet end de offentlige institutioner , kunne man få bilerne bedre fordelt over banerne og havnen. Trafikken ville så samtidigt føles mindre intens.

    Cykelsynet er blevet til et svævertsyn – og byen vokser derfor bare planløst. Det er brandærgerligt.

    Svar
  17. Af svend petersen

    -

    Fucking proletarer

    I kan tage jeres bilisme, forurening, frygt for globalisering, jeres københavner, muslim og kulturradikal bashing og stikke det op i det sted hvor solen aldrig skinner, nemlig Jylland.
    Den her københavner gider jer ikke. Hjem med sig

    Svar
  18. Af Niels Peter Lemche

    -

    Vel, bare et besyv med: Cykelsynet passer godt til nutidens forkælede og selvoptagne mennesker, for værre terrorister skal man lede længe efter. De viser hverken hensyn til egne medcyklister eller til de svagere trafikanter — you know: fodgængerne. Men de er hellige køer, så gud nåde at trøste den bilist, der blot er lige ved at røre dem, når de snor sig ulovligt forbi i trafikken. I virkeligheden begår de så mange trafikforseelser på en dag, at de ved indkørslen til byen skulle købe et klippekort til deres forbrydelser, så de kunne få rabat. Men ingenting sker dem.

    Svar
  19. Af Niels Peter Lemche

    -

    PS: OG “at hade”: Ærgerligt, at Søren Pind (men han har også en fortid i København) hader sine læsere så meget, at han lukker sine blogs ligesom Anne Lise Marstrand-Jørgensen.

    Men måske det med at hade hinanden og andre er noget særlig “københavnsk”.

    Svar
  20. Af Ole Skovgaard

    -

    Fordi Jo mere trængsel & Forurening de producerer på Københavnske veje ved at nedsætte/ blokere gennemstrømningen på vejnettet jo bedre går det for dem på den kommunale valgdag. Landets BNP & Vækst interesserer dem ikke en bjælde, det handler om deres egne lokalpolitiske økologisk bæredygtige agenaer, såsom sygefravær, pension, økologi og for tidlig død grundet indåndning af gasser fra skaffedyrene som er miljøsvin.

    Svar
  21. Af p thomsen

    -

    UHYRLIGE TILSTANDE ER OPSTÅET. DEN SÅKALDTE VELFÆRDSSTAT ER RAMT AF FORFALD OG OPLØSNING.

    Politikerne kan godt lide at overdænge bilisterne med bøder, forbud, påbud og parkeringsbesværligheder mv. Men det er trods alt sjældent noget man dør af. Selvom bøderne kan bevirke at folkepensionister og andre kan få svært ved at betale huslejen. Men når man forringer forholdene for syge, hjemløse, trafikofre og voldsramte, kan det ende i social elendighed, store lidelser og en eksplosion i antallet af dødsfald. Som det for tiden kan iagttages indenfor psykiatrien og kræftbehandlingen osv. I DELE AF SUNDHEDSVÆSNET ER DER NU OPSTÅET UMENNESKELIGE, UHYRLIGE OG BARBARISKE TILSTANDE, som de gamle partier har hovedansvaret for. Sundhedsvæsnets fortsatte nedtur kan ende i at hundredtusinder af danskere påføres frygtelige oplevelser og tidlig død. Man kan selv blive ramt, eller ens kære rammes.

    Hvornår begynder vi at tage de voksende trusler mod vores velfærd og sundhed og hele fremtid alvorligt? Læs “Svigt ud over alle grænser i det danske sygehusvæsen”. Læs ” MORDET PÅ PSYKIATRIEN”. Læs “Sundhedsvæsnets storhed og fald” af prof. Niels Høiby”. Læs om 3-4000 unødvendige dødsfald pr. år. Læs om de yderst skadelige og menneskefjendske reformer gennemført af V mv. Og se bloggen “Den dag sundhedsvæsnet bryder sammen”…… hvor millioner af danskere kan blive ofre for HOSPITALSSKANDALER, dødbringende epidemier og endeløse rædsler.

    Svar
  22. Af Mehmet Sami Gür

    -

    FRA NU AF ER DER IKKE NOGEN GRUND TIL AT TAGE PLAGIAT MANDEN NASER KHADER SERIØST, FOR PERSONEN BAG MASKEN ER AFSLØRET!

    Svar
  23. Af J. Hanse n

    -

    Hvorfor hader Københavnske politikere bilister?
    Skriver Leif Donbæk.

    Er Leif Donbæk en populist og demagog?
    Hans indlæg kunne være skrevet af kugle kasteren fra LA.

    Svar
  24. Af M Jørgensen

    -

    Leif Donsbæk præsenterer sig som et stolt medlem af SF og fint nok med det ,derfor undrer det mig at der ikke bliver skrevet et ord om betalingsring og billigere priser på offentlige transport . Det var ellers det helt store salgsnummer hos SF(+ S ) i valgkampen 2011.

    Svar
  25. Af Flemming Høst

    -

    København har altid været en dejlig cykelby, og det skal den blive ved med at være.

    Men når byens ansvarlige borgmestre begynder at regulere cykel trafikken på tværs af samtlige antagne regulativer, udsætter de alle trafikanter for et unødvendigt e k s t r a faremoment. Skal det virkelig være nødvendigt for at bevise, hvor “dygtig” man er? Som det kører idag, repræsenterer cyklister et faremoment for samtlige andre trafikanter uden selv at ville det. Københavns nuværende eksperiment er decideret farligt.

    Det hjælper ikke, at borgmestrene sidder i deres fine kontorer og beslutter sig imod billisme = lefler for “de svage”. I dagens Danmark (læs: København) er en mor eller far ofte totalt afhængig af sin “dyt” for at kunne bringe børnene til børnehave om morgenen, inden hun eller han skal møde på arbejde. Der gives massevis af andre
    eksempler.

    At København desuden behøver sine automobile forbrugere som underlag for
    byens detailhandel er en hel anden sag. Heller ikke på dette område synes de regerende at lære. Men: på sigt amerikaniserer vi forholdene i København og smadrer
    detailhandlen, dersom vi ikke søger en balance.

    Tag nu og forstå…

    Svar
  26. Af r. vangkilde

    -

    RØD POLITIK, – hader private løsninger til bilister, der rammer parkeringshuse, erhvervskørsel og den hurtige trafik med for mange forhindringer, eller de cyklende der ofte er handicappet
    af regn og kulde, København må bygge”elevator road” i modspil til Metro og hurtigbaner.
    København har brug for funktionel trafik til bilister.

    Svar
  27. Af Hans Jensen

    -

    Meget enig med le if don bæk…. og p thomsen kl. 20.54. Borgens politik er vanvittig. F.eks. er salget af vores serum-institut og vaccinefabrik til Saudi-arabien, for 1% af værdien, en skandale så stor at vi er ovre i det uhyrlige og hidtil utænkelige. Danmark er åbenbart blevet en slags forrykt og korrupt bananstat hvor alt er muligt.

    Det med hospitalsvæsnet kender jeg selv til. Det er tilsyneladende i frit fald. Kvaliteten er nu nogle steder fantastisk ringe. Alene det at stribevis af hospitaler og skadestuer er lukkede/nedlagte, koster liv. Og indenfor kræftbehandling, hjertesygdomme osv….. og indenfor psykiatrien…. er det nu kommet dertil, at hundredvis/tusindvis af patienter snydes for den behandling som kunne have gjort dem raske, så de var blevet reddet fra grufulde lidelser eller døden.

    Her i sydjylland hvor jeg bor, er det helt galt. I psykiatrien kan man blive udsat for et hospital (eller en gøgerede?) hvor patienter kan blive udsat for isolations-tortur, vilde medicineringsfejl og kriminelle svigt. Og hvor hjælpeløse syge skubbes ud i og efterlades i livstruende situationer. Og mod de pårørende fører man nærmest “hellig krig”. De holdes på afstand med chikane, mobning og besøgsforbud mv. Man har tilsyneladende meget der helst skal skjules. Kan det være noget med at man er i gang med at spare patienterne ihjel? Eller kan det være at man ønsker at udenforstående ikke skal få indblik i det kaos, den vilkårlighed, arrogance og brutalitet der præger visse dele af behandlingen af patienterne og de pårørende?
    Ihvertfald ønsker lægerne oftest ikke at samarbejde med de pårørende, selvom de kaldes en stor resource i flotte brochurer om hospitalets politik. I praksis behandler man de syges nærmeste pårørende så arrogant og nedladende at man tror det er løgn. Hvorved vigtige oplysninger går tabt. Hvorefter liv går tabt.

    “Vi alene vide” synes at være bestemte lægers holdninger. Men fakta er at de begår mange fejl, som de pårørende kunne have afværget hvis man gad lytte til dem og drage nytte af deres specialviden.

    Fakta er at antallet af unødvendige lidelser og dødsfald er oppe i rekordhøjder. Aldrig før har det været så slemt/rædselsfuldt at være patient…. eller familie til en patient.

    Svar
  28. Af Niels Peter Lemche

    -

    Aha, nu har jeg det: Trafikborgmesteren dumpede til køreprøven! Eller også mistede han kørekortet efter en frokost på rådhuset. Så må man jo hade bilismen.

    Svar
  29. Af Lisbeth Sørensen

    -

    “Er Leif Donbæk en populist og demagog?
    Hans indlæg kunne være skrevet af kugle kasteren fra LA.”

    Man skal være yderst naiv for at tro på at borgerlige aviser giver ytringsfrihed til røde. Ligesom den venstreorienteret frafaldne røde ,m.fl ,har de fundet nogen der repræsentere den borgerlige sag.

    Samme mht. Debattører. Derfor kan man lige sågodt fjerne vær en statskr. Til disse og lade flyde hvad kan, uden nallerne i folkets pengepung.

    Svar
  30. Af Jane Batler

    -

    The residents of the city really cannot influence the current system. First, it concerns the features of using the vehicles within Copenhagen.

    Svar

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info