Den mest lige, dronningen af Enhedslisten

Af Leif Donbæk 113

Alle er lige, men nogle er mere lige end andre!

Citatet er selvfølgelig fra George Orwells mesterværk, Kammerat Napoleon, men citatet kan åbenbart med næsten lige så stor ret tilskrives Enhedslistens nye dronning, Pernille Skipper – For som hun udtaler til Politiken, behørigt adspurgt om hun er en del af eliten:

Det tror jeg, man ret objektivt kan sige, at jeg er rimeligt langt fra. Det er jo ikke, fordi jeg ikke gerne vil have indflydelse, men min bankkonto tilsiger det ikke, mit partis position tilsiger det ikke, og mit netværk tilsiger det ikke

Skipper er ganske vist jurist, en slags adelig, medlem af folketinget og partileder for landets fjerdestørste parti– men elite er hun jo ”objektivt” ikke.

Hun er ganske vist, selv efter partiskat, blandt de 2-5 % bedst lønnede i Danmark og lægger vi DR-journalistkærestens indtægt oveni, så er hustandsindkomsten vel i top 2 % – men elite, næh nej!

At hendes netværk helt tilbage fra hendes tid i elevbevægelsen består af topfolk i nærmest alle partier, fagbevægelse og andre organisationer, og at hun formodentligt også er blevet introduceret til en del førende journalister gennem årene, er jo blot detaljer, for elite kan hun da umuligt være.

Eller mere alvorligt. Skippers udsagn er det pure nonsens, så meget burde være åbenlyst for selv de mere yderliggående enhedslisteapologeter – men det kaster også et tankevækkende lys på, hvor stærk ekkokammereffekten i Enhedslistens ledelse egentligt er, og lighederne med grisene i Kammerat Napoleons adfærd er umulig at overse.

For ligesom i Kammerat Napoleon er der her tale om en lille gruppe, som misbruger ”folkelighedsbegrebet” til at snobbe nedad. Og derfra anvendes denne snobben nedad til at påstå, at man er bedre i ”sync” med folkedybet.

De er lige med alle, men lige præcis den her gruppe har jo ”ret” til flere privilegier end alle andre, for de er jo trods alt mere lige – og må naturligvis overkompenseres herfor…

Heldigvis har vi i dagens Danmark en stærk offentlighed, der bl.a. på sociale medier hurtigt kan pille den slags udsagn ned – det er ikke som i Orwells tid, hvor en magthaver (læs Stalin) med ejerskab over medierne kunne styre al information og uimodsagt presse sine løgne ned over befolkningen.

Men, forstå mig ret – jeg har intet (!) imod, at Pernille Skipper lever godt – hun er blændende dygtig, og hun har kæmpet hårdt for at nå dertil, hvor hun er. Hvad jeg anholder, er hendes uvederhæftighed, nærmere bestemt det selvbillede hun projicerer til omverdenen.

For Pernille Skipper er naturligvis en del af eliten, og det er såmænd ikke specielt problematisk. Nej, udfordringen opstår først, hvis hun, sine privilegier til trods, forsøger at forgøgle befolkningen, at hun er noget andet, end hun er.

For Skippers nonsens er det stof, som politikerlede er skabt af, og guderne skal vide, at vores politikers troværdighed er lav nok i forvejen.

113 kommentarer RSS

  1. Af J. Ha nsen

    -

    Det mest uvederhæftige er, at en blogger som skriver, at han er medlem af SF agiterer for Venstre og DF.

  2. Af Birger Nielsen

    -

    Donbæk skriver bl.a. :

    “For ligesom i Kammerat Napoleon er der her tale om en lille gruppe, som misbruger ”folkelighedsbegrebet” til at snobbe nedad.”

    Det undrer også mig at disse mennesker fra Enighedslisten og Alternativet altid går i brechen for muslimerne, som dog bør stå for det modsatte af det, de selv mener angående lighed, kvindepolitk, religion, børneopdragelse etc. Jeg tror næppe, at det er mange af de frelste fra yderste venstrefløj, som overhovet omgås indvandrere i dagligdagen. Derfor er det på alle måder hykleri. De ungår på alle måder at tage afstand fra de stadig stigende problemer, som den muslimske indvamndring udgør i Vesten.
    De undgør dog heldigvis kun ca. 14 % af vælgertilslutningen.
    Tænk hvis de havde magt som de havde agt, så ville det hurtigt se sort ud for lille Danmark.
    Vi ville på 20 år ende som Venezuela. En fattiggård.

    Må jeg igen ligesom andre debattører anmode de, som styrer bloggene, snart at udelukke de evige debatspøjlere, der ødelægger enhver saglig debat.

  3. Af Birger Nielsen

    -

    Donbæk skriver bl.a. :

    “For ligesom i Kammerat Napoleon er der her tale om en lille gruppe, som misbruger ”folkelighedsbegrebet” til at snobbe nedad.”

    Det undrer også mig at disse mennesker fra Enighedslisten og Alternativet altid går i brechen for muslimerne, som dog bør stå for det modsatte af det, de selv mener angående lighed, kvindepolitk, religion, børneopdragelse etc. Jeg tror næppe, at det er mange af de frelste fra yderste venstrefløj, som overhovet omgås indvandrere i dagligdagen. Derfor er det på alle måder hykleri. De ungår på alle måder at tage afstand fra de stadig stigende problemer, som den muslimske indvamndring udgør i Vesten.
    De udgør dog heldigvis kun ca. 14 % af vælgertilslutningen.
    Tænk hvis de havde magt som de havde agt, så ville det hurtigt se sort ud for lille Danmark.
    Vi ville på 20 år ende som Venezuela. En fattiggård.

    Må jeg igen ligesom andre debattører anmode de, som styrer bloggene, snart at udelukke de evige debatspøjlere, der ødelægger enhver saglig debat.

  4. Af Flemming Lau

    -

    Leif Donbæk.
    Smadder godt og knivskarpt indlæg. Jeg håber at turen også kommer til højrefløjen, de liberale herunder de radikale på samme fine måde. Det er simpelthen en bunden opgave for at komme politikerleden til livs, og dermed gøre demokratiet bedre. Systemrevseren er undværlig i en politisk verden der er så fyldt med spin og hykleri! Godt gået!

  5. Af Flemming Lau

    -

    Koks i filteret!

  6. Af Flemming Lau

    -

    Fint med politisk revs for demokratiets skyld! Glæder mig til et x-ray af højrefløjen!

  7. Af lisbeth sørensen

    -

    Endnu et indlæg bestilt af højrefløjen!

    Om man er elite kan diskuteres når man er i top 5% endvidere top 2%. Man skal her se på værdier og ikke en årlig indkomst. Og naturligvis i enhedslisten betaler de partiskat og ansætter endnu en i Danmark for samme løn.

    Derudover har hun købt hus så dyrt og kommer til at betale dyrt for det når hun en dag snarest går fra sin mand, som jo er normalen nu. Og ikke længere modtager den fede hyre fra tinget pga af partiets roteringssystem.

    Derfor skal vi bla have skat på værdier og ikke blot indkomst. Fx 3% årligt? Dette ville sætte skub i døde arvet borgerlige sf-nordpå penge.

    Top 1% ejer samlet 40% af alle værdier. Og top 0.5 nok 35% af disse. Det er eliten.

    Om andre også tilhøre kan diskuteres. Men ordet “elite” drejer sig i moderne forståelse om mere end 2 års heldig indtjening men samlet værdi, attitude mod sine naboer. Og der er skipper jo dygtig. Selvom jeg mener Dragsted burde være formand. Han er simpelthen den bedste i ø nu.

  8. Af Johnni Syska

    -

    Jeg må sige Leif Donbæk har givet mig fornyet respekt for SF hvis hans udsagn altså også er partiet holdning.

    Enten er der fordi jeg virkelig ikke ved hvad en socialist står for eller også er Leif ikke en rigtig socialist.

    Hvad tænker Leif mon om Jan Hobys udsagn om at drage parallel mellem folk i danske job-centre og kz-vagter og et utal af folk med gode uddannelser fra den humanistiske “elite” der medgiver at det er korrekte udtagelser?

    Jan Hoby og Leif Donbæk er begge erklæret socialister men retorikken/opfattelsen er godt nok langt fra hinanden.

  9. Af lisbe.th søre.nsen

    -

    Endnu et ind.læg bestilt af hø.jrefløjen!

    Om man er eli.te kan diskuteres når man er i top 5% endvidere top 2%. Man skal her se på vær.dier og ikke en årlig indkomst. Og naturligvis i enhedslis.ten betaler de par tiskat og ansætter endnu en i Danmark for samme løn.

    Derudover har hun købt hus så dyrt og kommer til at betale dyrt for det når hun en dag snarest går fra sin mand, som jo er normalen nu. Og ikke længere modtager den fede hyre fra tinget pga af partiets roteringssystem.

    Derfor skal vi bla have skat på værdier og ikke blot indkomst. Fx 3% årligt? Dette ville sætte skub i dø de arvet borge rlige sf-nordpå penge.

    Top 1% ejer samlet 40% af alle værdier. Og top 0.5 nok 35% af disse. Det er eliten.

    Om andre også tilhøre kan diskuteres. Men ordet “elite” drejer sig i moderne forståelse om mere end 2 års heldig indtjening men samlet værdi, attitude mod sine naboer. Og der er skip per jo dygtig. Selvom jeg mener Dr agsted burde være formand. Han er simpelthen den bedste i ø nu.

  10. Af lisbe.th søre.nsen

    -

    Johnni. Enig. Ikke en rigtig socialist. Mere partisoldat for SF og uden tvivl på deres højrefløj og altså en socialdemokrat. Donbæk springer uden tvivl snarest over til s. Om det bliver deres venstre eller højrefløj er nok sværere at bedømme? 🙂

    PS

    Kunne avisen dog ikke lukke ned for racister og kvinderhadere som Birger? Racisme skal ikke være lovligt.

  11. Af lisbe.th søre.nsen

    -

    Johnni. Enig. Ikke en rigtig socialist. Mere partisoldat for SF og uden tvivl på deres højrefløj og altså en socialdemokrat. Donbæk springer uden tvivl snarest over til s. Om det bliver deres venstre eller højrefløj er nok sværere at bedømme? 🙂

    PS

    Kunne avisen dog ikke lukke ned for racister og kvinderha dere som Bir ger? Raci sme skal ikke være lovligt.

  12. Af Anders Kirkegaard Jakobsen

    -

    Leif Donbæk.
    Dit indlæg er intetsigende, da du ikke definerer, hvad det at tilhøre eliten vil sige.
    Derudover bliver dit indlæg usmageligt med sætningen “lægger vi DR-journalistkærestens indtægt oveni”.
    Er det Se og Hør niveau du efterstræber?

  13. Af Mikkel Christoffersen

    -

    Tak for dette indlæg! Jeg tænkte nøjagtigt det samme, da jeg læste artiklen. Eliten er da de andre rige og magtfulde, og når alle objektive kriterier taler imod, så indfører vi bare en mental komponent. Eliten er i virkeligheden en tankegang … I guder! 🙁

  14. Af Johnni Syska

    -

    Lisbeth

    Nej Leif er vist alt for begavet til at være en rigtig socialist.

    Det er nok rigtig han ligger på højrefløjen i SF hvilket jo beviser at SF måske er et regeringsdueligt parti modsat tosserne på venstrefløjen.

    Det er dejligt at vide at der er fornuftige mennesker også i SF.

  15. Af Lars Fløche

    -

    Socialisten fra Blågårds Plads har her et vigtigt budskab om, at man, selv med en strålende butiks-karriere bag sig, og et overpyntet CV, faktisk godt kan ende med at blive rigtig godt gammeldags misundelig på dygtige kvinder, der offentligt viser, at de er gode til at tage ansvar.

  16. Af lisbeth sørensen

    -

    Uden tvivl den bedste bloggere i avisen Ja. Men naturligvis burde han ikke kalde sig socialist men socialdemokrat Ja. Hvis man er for ubegavet til at være socialist må man nøjes med S naturligvis?. Og derefter eskelere mod fascismen hvor man ender med LA -nye borgerlige og det fascistiske plutokrati. Det siger da sig selv?

    Man kan tale om den økonomiske elite og reelle magt. Den politiske elite mv. Og den tilhører ø ikke da deres politik er helt frasorteret i tinget. Men S tilhører den dog og alternativet som er en blå radikal gøgeunge i rød blok.

  17. Af Arne Jørgensen

    -

    Politikerlede – hvem siger dog det. Har vi det måske ikke godt i lille Danmark.
    Her har politikerne da travlt med at gøre alt det bedste for folket, – som nu vor statsminister, der arbejder ihærdigt for at få Tour de France til Danmark. Dette spørgsmål overskygger naturligvis alle andre problemer – som småproblemerne med muslimimporten af 15-20000 om året samt dertil deres familie-sammenføringer med det dobbelte antal årligt, – de muslimske parallel-samfund der plager livet af alle i deres omgivelserne i alle større byer – deres muslimske friskoler der underviser i jihad og hellig krig – og indvandringens omkostninger mellem 33-50 mia. kr. årligt – muslim-skyderierne i vore gader, deres massevoldtægter, – bandekriminaliteten m. østeuropæiske kriminelle med deres og muslimernes overfald af ældre sagesløse i eget hjem – muslimers bedragerier , heraf én muslim nu bosiddende i Dubai – der bedrog skattevæsenet for 12,3 milliarder kr. – hertil småtingsafdelingen med de fallerede idiotiske aftaler Schengen og Frontex der holder porten til landet åben på vid gab i stedet for at sikre landet mod uvelkomne nassere. Samme muslim-invasion som støttes af konventionerne som vi lykkeligvis er bundet af så politikerne ikke behøver at tænke og handle selv. – Således også stor tak til EU der laver al vor lovgivning og sikrer, som vi ser det, at landets statsminister har tid og energi til dette yderst vigtige for landets fremtid det er at sikre Tour de France en distance her – og at anbefale at løbet går over Storebæltsbroen. – Hvem siger så vi har problemer der ikke tages alvorligt hånd om af landets øverste leder.

  18. Af H Nielsen

    -

    Der er kun en måde, at komme politikerleden til livs på. Det er naturligvis, at stemmekvæget ophører med at eksisterer. Jeg har selv altid stemt til diverse valg, men det er jeg holdt op med, det kan simpelthen ikke svarer sig. Jeg tror såmænd ikke, der er den store forskel på rød og blå blok. De har allesammen været ude for det samme uheld, at få epoxyklister på buksebagen. Samtlige politikere er jo klar til at sige hvad som helst, for at blive valgt næste gang, sådan er det bare. Der er jo gode lønninger og pensionsordninger i lortet. Nej, dansk politik er så bundråddent, at det skriger til himlen. Jeg har sat et kryds for sidste gang. Og så vil mange selfølgelig sige, at jeg ikke kan tillade mig at brokke mig. Mit svar til det er: jeg kan tillade mig at brokke mig, alt det jeg har lyst, så længe staten tillader sig at stjæle halvdelen af de penge, jeg selv har tjent hver måned.

  19. Af Niels Peter Lemche

    -

    ANDERS KIRKEGAARD JAKOBSEN, nej, det er ikke ligegyldigt, for det er netop sagens kerne: Hvad er denne “elite” for noget, så hvem taler nonsens her: Donbæk eller Skipper? Hun vil ikke tilhøre en elite, men hvad mener hun dermed? Donbæk hænger hende egentlig kun ud for hykleri, og er det ikke på sin plads?

  20. Af Niels jørgensen

    -

    Dronningen eller prinsessen af de radikale, so fi e car sten, er tilhænger af burka og niqab, og dermed af islamisering og undertrykkelse af kvinder. Pe r nille skip pe r fra enhedslisten vil afskasffe pengesedler og danskernes privatliv. Både so fi e og nille ønsker at destruere familieværdierne, nationen, demokratiet og den sociale velfærd. Begge hjælper med at få danskerne udskiftet og fordrevet. De to partier og flere andre er utroværdige og anti-danske. Læs “Why women destroy families, nations and civilizations”. Se den korte avis og snap hanen.

  21. Af Niels jørgensen

    -

    I Sverige, England og Frankrig er borgerkrige allerede i gang, på den måde at kulturfremmede plus politikerne fører en art guerillakrig mod almindelige mennesker. Mordraterne stiger konstant.

  22. Af Niels jørgensen

    -

    I Sverige, England og Frankrig er borgerkrige allerede i gang, på den måde at kulturfremmede plus politikerne fører en art guerillakrig mod almindelige mennesker. Mordraterne stiger konstant. Hverdagsterror med overfald, stenkast, hjemmerøverier, voldtægter, påsatte brande og knivstik i gaderne er nu noget normalt. I Sverige er politiet ved at give op.

  23. Af Jesper Haaber Gylling

    -

    Selvfølgelig er han ikke socialist. Tjek hans job portefølje. Han er kapitalist. Ellers må han godt nok have haft det vanskeligt som butikschef.

  24. Af Kasper Sandhavn

    -

    Lad os få et valgsystem hvor vi kan stemme alle tåberne ud, før vi stemmer de kompetente ind! Utopi – Ja! For der findes ingen kompetente mennesker indenfor politik! Derfor (s)tilstanden…

  25. Af J Ha ns en

    -

    Hun er ganske vist, selv efter partiskat, blandt de 2-5 % bedst lønnede i Danmark.
    Skriver Donbæk.

    Gælder dette ikke for SF medlemmer af folketinget?
    Donbæk påstår jo at han er medlem af SF.
    Påstod han ikke det, så ville man tro, at han var DFer.
    Hvad rager det iøvrigt Donbæk, hvem Pernille Skipper er kæreste med.
    Er Donbæks problem, at EL har en form for troværdighed.
    SF har ingen.

  26. Af P Christensen

    -

    Venstrefløjens problem er dens akademisering og tiltagende verdensfjernhed de seneste 50 år.
    Den har i stadigt højere grad fjernet sig fra sit grundlag – lønmodtagerne/arbejderklassen.
    Højrefløjen har ikke problemet, da den aldrig har været til for lønmodtagerne, men kun for arbejdsgiverne.

    Venstrefløjens ønske om højere uddannelse til arbejderklassen
    har dels rundbarberet produktionssamfundet, dels generet et kæmpe bureaukrati i det offentlige, hvor disse nye højtudannede har måttet finde ansættelse. Og dermed fået magten.

    Samtidig har disse venstreorienterede akademiske magthavere været åbne – men fuldkommen ukritiske – overfor indvandring og globalisering, hvorfor landet blev overrendt af social dumping. og uintegrerbar indvandring, der lokkedes af vort generøse, fordringsløse globale socialekontor.
    Hvor lønmodtagerne betalte prisen, socialt som økonomisk.

    Selv fik akademikerne jo nu økonomi til ikke at bo i de belastede områder, der blev
    en konsekvens af deres egen poltik. Derved blev deres viden herom tilsvarende omvendt proportionalt lav med deres høje idealer.

  27. Af Henrik Larsen

    -

    Kære Leif Donbæk,

    Jeg er da helt enig i dit indlæg, men jeg kan også sagtens forstå de, der mere end antyder, at dine udgydelser ikke er helt comme il faut til videre indflydelse i SF.

    Dog er jeg ked af det på dine vegne, at du skal trækkes med det sædvanlige kobbel af trolls, der er uimodtagelige for argumenter, ikke engang særligt gode til den på venstrefløjen florerende “whataboutism” (som dog alligevel afslører, hvor skoen trykker eller om den venstre sidder på højre) og i et væk konkluderer på en baggrund af nul (zero, nichts) argumenter:

    Når der således er en herre, der påstår dit indlæg “intetsigende”, når du argumenterer stilling og indkomst blandt en marginal i det ganske land, medsamt introduktion til netværk blandt journalister, der vel altid bør anses for potentielt indflydelses rige, ja så frygter man igen for de kære spildte skolepenge, og når man i angrebet på dit synspunkt om Pernille Skipper – som i en sidebemærkning overhovedet ikke forholder sig til hendes partis politik, kun til PS´s opfattelse af egen status – udråber SF som “utroværdige”, et parti som tog virkelig tog konsekvensen af en efter egen opfattelse for højredrejet regering, i forhold til Enhedslisten, der aldrig får ris for ikke at følge egne trusler som parlamentarisk grundlag op, ja så bliver man ligefrem nervøs for, om folk er overfølsomme for kritik eller husker at tage deres medicin, begge dele er jo synd….?

  28. Af Gert Hansen

    -

    Arbejderklassen er jo stort set afskaffet i Danmark. Til gengæld er der mange arbejdsløse akademikere med ubrugelige uddannelser, og offentligt ansatte, der må danne vælgergrundlaget for EL.

    P. Skipper må selvfølgelig lægge afstand til begrebet ‘elite’, da det er modstand mod en sådan, der er hele ELs ‘raison d’etre’, idet ‘eliten’ traditionelt bestod af de hadede kapitalister, og officielt stadig gør det. Af den grund må både P. Skipper og EL selvfølgelig lægge afstand til begrebet ‘elite’. Og fornægte alt om de faktiske forhold.

    Som afdøde prof. Jørgen S. Dich overbevisende forklarede allerede i 1973, fik han helt rigtigt fastslået hvem der var Danmarks (dengang) nye elite. Og stadig er det – inkl. P. Skipper.

  29. Af john larsen

    -

    Det besynderlige sammenrend der kaldes “folketinget” er en elite hvad magt angår. Men hvad moral, ånd, klogskab og samvittighed angår, er de generelt helt håbløse og det modsatte af en elite. Med enkelte undtagelser er de kun med i politik for at rage til sig. Med kommunister, feminister, halvhjerner, kvindesagskvinder, pladderhumanister og radikale verdensfrelsere i spidsen er de i fuld gang med at forvandle vores land til en rødfascistisk bananstat og galeanstalt. Læs selv aviserne.

  30. Af Lisbeth sørensen

    -

    Langt indlæg i fifleriet, til bla. Lemchen?

  31. Af Jan Sørensen

    -

    Jeg synes ikke, at jeg får ideassociationer til “Kammerat Napoleon”, når jeg tænker på denne frygtelige Pernille Skipper fra det forenede kommunistiske sammenrend, EL..
    Nærmere til dronning Marie Antoinette:

    “Giv folket ræverøde rævekager for brød”!

    Som kommunister siden start i 1900 tallet har holdt folket for nar. – Slået folket ihjel i milliontal, når det passede ind.

    Hele den tilbagelænede venstrefløj, Radikale, Alt, SF, EL hænger tungt på samfundets skuldre.
    Lever selv på nas. – Ingen af dem har faktisk nogensinde haft et ærligt arbejde. – Nævn blot een!!??

    Alle kritiserer de vort gode demokratiske samfund hver eneste dag. – Uden at stille konkrete forslag til noget som helst. Går mest op i at ødelægge vort samfund med import af alle de resterende 7,5 milliarder folk fra resten af verden.
    – Fordi det er så synd for dem!

    Jeg kan brække mig!

  32. Af Katrine Skjern

    -

    Her må jeg desværre være helt enig. Enhedslisten har mistet deres troværdighed.

    Man kan ikke både have penthouselejligheder og villaer I multimillionær klassen og så samtidigt tale om økonomisk lighed. Det er simpelthen en hån mod landets mange lejere og hjemløse.

    Og husk på, at samtlige medlemmer af Enhedslisten selv har deltaget ublu I boligboblens fest, uden så meget som at blinke med øjnene.

  33. Af Henrik Larsen

    -

    @Katrine Skjern:

    Må jeg ikke tilføje, at Pernille Skipper for ganske kort tid siden tordnede mod forældrekøbte lejligheder, fik en selv og købte den billigt (d.v.s. billigere end markedsprisen, hvilket i Enhedslisten lingo betyder, at hun har fået “foræret” skat fra de fattige), og – foreholdt denne for hende lidt omvendte og lettere inkonsekvente virkelighed – som så efterfølgende (bare) betegnede sig selv som “en heldig kartoffel”!

    Tja, sådan lukker man sådan en sag, kan man bare konstatere, en sagssammenhæng, som sikkert for mange andre ordførere, der havde handlet nøjagtigt i tråd med, hvad man erklærede sig politisk i mod, havde været lidt mere end en varm kartoffel?

    Indflydelse? Elite? Nææhnej, pressen er ikke engang interesseret i ens fejltrin….

  34. Af Katrine Skjern

    -

    Henrik Larsen Det er kun godt hvis vi fortæller befolkningen om Enhedslistens sande væsen.

  35. Af Lisbeth sørensen

    -

    Naturligvis får højreradik ale det til at handle om indva ndring igen..Uanset emnet gør de dette..Men hvis disse højr eradikale tos ser var klogere ville de vide……..

    1. Schlu ter startede det under en bor gerlig regering, via “verdens mest lempelige indvandre rlov”..Nu skulle Danske rne rigtig løn og velfæ rds dumpes..

    2. Under VK O mere end fordoblet indva ndringen end lo året før under Ny rup..Selv musli msk indv andring forblev samme, som uh rs kovs fine analyser har vist over i JP mod borgerlighe dens h ykleri og deres løse indvandring spolitik under DF..

    3. Så kommer den værste nogensinde her..Naturligvis en ny borge rlig regering. LavK O..Under denne er indvand ringen mere end fordoblet formen tlig igen..Ihvertfald ved vi der er kommet 35.ooo asyl modtagere, såvel som i alt 2oo.ooo fremmede registreret arbejdssøgende-tagende under regeringens første 2 år ca. Formentlig en fordobling igen……

    Så borg erlige..I er til evig tid og evighed den blok med den mest lempelige indvandring spolitik..Fordi intet fungere så godt til at løndum pe og velf ærd forringe som en indva ndrer..Uanset om denne er fra Isla nd, Tyskl and, Mellem østen,Nor dafrika, Afr ika syd eller Asie n.

    Måske på tide i vågnet op, og glemte jeres fa ke ne ws her om Enheds listens løse indvandringspolitik? For det første har de ingen indflydelse..For det andet har de den mest stramm e indvandringspolitik af alle i hele tinget, af den simple grund at de er det parti der kæmper mest imod løndu mping, for fagfor eninger mv., af underbetalt udenla ndsk arbej dskraft i Danmark…..

    Også et længere indlæg til bla. lemchen i fifleriet?

  36. Af Anders Kirkegaard Jakobsen

    -

    Lemche. Pointe forstået.
    Men det er uhyre vigtigt at definere de begreber, man overordnet bruger som led i en argumentation.
    Hvordan definerer man eliten?
    Jeg ville definere eliten, som den gruppe af mennesker i for eksempel Danmark, der har mere eller mindre reel magt og indflydelse.
    Har Pernille Skipper det?

  37. Af Per Torbensen

    -

    Enig P.Christensen 20 Juli 2017 -17:21.

  38. Af Jørgen Villy Madsen

    -

    Intet vil kunne hindre mig i at stemme på Pernille Skippers parti. Intet af hvad hun foretager sig, kan nogensinde overgå, hvad højrefløjen har begået af uretfærdigheder siden tidernes morgen. Det gælder i øvrigt alle højrekræfterne fra SF over socialdemokratiet og DF til nye borgerlige og LA – ingen nævnt, ingen glemt.

    Den elite vi frygter, og bør frygte mere end døden, er den lille gruppe af magthavere, der i kraft af deres formuer har den egentlige kontrol med Danmark. Det er dem leden skal rettes imod – ikke politikerne. De er kun lønnede redskaber. Danmark er gennemsyret af den korruption, der er en forudsætning for kapitalisme, nationalisme og liberalisme.

  39. Af Flemmikg Lau

    -

    Anker Jørgensen, boede hele sit voksne liv i Sydhavnen, til han kom på plejehjem. Når han fløj, var det ikke på 1 klasse! Hvad var det han ikke forstod….!

  40. Af thomas larsen

    -

    Nu er det ved at være på tide at begynde at skelne mellem eliten og elitær.

    Jeg har to længerevarende uddannelser inden for humaniora. Jeg beskæftiger mig med litteratur, filosofi og billedkunst. Jeg kunne ikke finde på at læse en kriminalroman, se netflixserier eller HBO. Jeg har læst På sporet af den tabte tid 3 gange (en bog de fleste herinde aldrig har hørt om og ikke har evnerne til at læse bare en gang). Jeg hører så absolut ikke rock/pop – Beatles eller Stones er for mig noget bras (for ikke at tale om nyere musik- jeg hører Bach, Schubert, tolvtonemusik, eller Mingus. Spiser stort set ikke kød og kunne ikke finde på at ødelægge gode råvarer på en Webergrill. Selvfølgelig bor jeg i København og kører ikke i noget så proletar – nyepengeagtigt – som en firhjulstrækker eller bil i det hele taget. Når jeg ser film så ser jeg dem selvfølgelig i Cinemateket og mine rejser (ikke ferie) går selvfølgelig til storbyer og deres museer og teatre. etc etc. Jeg kunne ikke finde på at have et forhold til en kvinde som ikke er universitetsuddannet og taler helst ikke med mennesker som betegner sig selv som “normale” Med andre ord så er jeg en elitær idiot – og jeg er fuldstændig ligeglad hvad andre mener om mig.

    Men eliten er mennesker med penge og magt og i Danmark til forskel fra andre lande ikke mennesker med dannelse. Eliten i Danmark er nyrige som spiller golf og går op i rødvine. Tror at et Rolex er tjekket og mener at en Porche Cayenne er det man kører i. – de læser ikke litteratur eller hører opera og hvis de går op i kunst så er det for blæreværdien og pengene. Med andre ord er eliten i Danmark bønder og lige så bondske som de fleste af danskerne.

    Så eliten har magt – de elitærer har god smag og mener at det at være statsminister i Danmark er helt til grin – har man virkelig ikke flere ambitioner end at være en enøjetkonge blandt blinde

  41. Af Niels Peter Lemche

    -

    ANDERS KIRKEGAARD JAKOBSEN, mht. definitioner, helt enig. Mht. elite, så må man vel bare slå fast, at der er mange forskellige grupper, derfor vil man nok være nødt til at definere nærmere i hvert enkelte tilfælde: Den politiske elite, klart, hvor den økonomiske elite kan overlappe, men ikke behøver at gøre det. Så er der den kulturelle elite, og den intellektuelle. De kan naturligvis også overlappe.

    Ordet bruges desværre i flæng, og Skippers brug er uansvarlig og egentlig uigennemtænkt.

  42. Af Niels Juul Hansen

    -

    @JOHNNI SYSKA

    “Enten er der fordi jeg virkelig ikke ved hvad en socialist står for eller også er Leif ikke en rigtig socialist.”

    Du har ret i begge tilfælde.

    Du aner ikke, hvad en socialist er – og Leif er ikke en rigtig socialist.

    Han er bare trist over SF’s tilbagegang og Enhedslistens fremgang.

  43. Af Per Kristensen

    -

    Det eneste EHL. har taget ansvar for, var at holde blondinen ved magten. ikke at Lille Lars Ligeglad er bedre, men EHL have taget ansvar ved at sparke blondinen ud hvis det var det EHL. vælgere ville have, Men blondinen syntes lige at hun ville Søde Johanne 4 år mere, fordi lille søde Johanne ikke sparkede hende ud. EHL, vil skide deres vælgere lige så langt som det rækker til at blive valgt. Når søde Johanne ryger ud næste gang, får hun et job hos EHL på borgen. som Dragsted havde det før han blev valgt. og Aaen havde det efter han røg ud,
    Forskellen på EHL og Lille Lars Ligeglad, er at EHL forgøgler at fortælle sandheden mens alle ved at venstre er kronisk fuld af løgn. og det er EHL også.
    At skipper er dygtigt til et og andet skal jeg ikke gøre mig klog på. Lad os se hende klare sig i et privat firma, og ikke defacto overførssels indkomst, så kan vi vurdere det, og ikke før.
    Og jeg stemmer hverken venstre, midt eller højre.

  44. Af Thomas Jensen

    -

    Jeg troede faktisk at Pernille Skipper var klogere end som så. Det er et forsøg på vælgerbedrag, men så gennemskueligt at det ikke kan lykkes. Måske hun alligevel vil tro det, for mange er villige til at bære over med hendes fejl hvis hun giver EL succes.

    Det er helt rigtigt at der ikke er grund til at bære mere ved til det gnistrende inferno af berettiget politikerlede.

  45. Af Torben Kjær Andersen

    -

    Manden angriber Skippers selvudstillede hykleri. Og rammmer derved åbenbart nogle meget, meget ømme tæer, siden han -og ikke budskabet- nu bliver karaktermyrdet i -ja, af alle medier- Tanten.

  46. Af Heine Barrett

    -

    @Lisbeth Sørensen,

    Enig, lad dog alle medier lukke ned for individer, der er uenige med Enhedslisten.

    Min erfaring med både politikere fra og støtter til Enhedslisten er, at de alle er ualmindelig dygtige til at blokere alle, der er uenige med dem.

    Er det virkelig demokrati og ytringsfrihed, Enhedslisten står for?

  47. Af Per Torbensen

    -

    Morten Kabel fra enhedslisten (læs lortelisten),udvider betalingen for parkering i København,som rammer deres “arbejdere vælgere” rigtigt hårdt,hvis man virkeligt blot ville forhindre pendlerne med biler,at komme ind-kunne man jo blot udstede gratis parkerings tilladelser til de indfødte i byen -men nej Enhedslisten er en del af pengemaskinen og diger ved Denne malkeko.
    Forsikringerne på sejlskibe tegnet i f.eks Tyskland undte de heller ikke “arbejderne” og forsikringerne blev fordoblet og mange måtte opgive deres små sejlbåde og skibe.
    Enhedslisten og SF med deres “moral ” gå af helved til sammen med de Liberale.

  48. Af Henrik Pedersen

    -

    Brødnid er ingen dyd.

    Leif Donbæk skal have tak for at tydeliggøre hvor nedrige SF’s politikere kan være.

    Tåben ejer ikke visioner om noget som helst. Tænk at bruge en hel artikel på at udstille egen indre svinehund. Han bidrager aktivt til politikerleden og intet andet.

    Håber at SFs vælgere ved næst valg fravælger ham til fordel for en anstændig SFer – hvis de findes!

  49. Af Ole Arne Sejersen

    -

    Enhedslisten har med tiden udviklet sig til en scene, der giver borgerskabets unge mulighed for en overgang at optræde som moderigtige socialister og indtagende gumanister. Arbejdere har de aldrig været.

    Nede bagved sidder de gamle socialister og kommunister fra før syndfloden. De har travlt med at skrive nye scener og replikker til deres skuespillere, og når man nu og da fanger et glimt af dem, forstår man strax, hvorfor de selv undgår rampelyset: Den slags oldtidslevninger sælger ikke billetter!

    Forleden så vi en tysk udgave af Enhedslistens unge optræde på slap line i Hamburg. Under dække af at være antikapitalistiske demonstrationer var der rigtig fest i gaden: En optagelsesprøve for borgerskabets unge vordende talenter!

    Pelle Dragsted har selv modtaget sin sceneuddannelse i et tilsvarende dansk miljø.

    Donbæk, der kommer fra et konkurrerende socialistisk sceneshow, fremviser med sine ondskabsfulde afsløringer en arrig misundelse, der umiddelbart kalder på latteren.

    Alt i alt en oplysende og underholdende blog.

  50. Af Benny Thomsen

    -

    Pernille Skipper er en rød rejekælling, derom ingen tvivl og hun er uvederhæftig og en plattenslager og en levebrøds politikker er der heller ikke tvivl om !!

  51. Af Kim R. Olsen

    -

    Flemming Lau
    Anker Jørgensen blev jo ikke en bedre statsminister af at bo i Sydhavnen og flyve på monkey class.

  52. Af J Hans en

    -

    Pernille Skipper mener ikke, at hun tilhører eliten.
    Det har hun naturligvis lov til at mene.

    Pia Kjærsgaard påstår, at hun tilhører eliten.
    Hun er tidligere formand for landsbytosserne.
    Hun blev formand for folketinget på grund af en lokumsaftale imellem Løkke og DF.
    Hendes tid som formand har været et studie i uværdig og pinlig optræden.
    Hun har rettens ord for, at hun ofte udtaler sig racistisk.

    Hvis Pia Kjærsgaard selv mener, at hun tilhører eliten, så forstår man godt, at Pernille Skipper udtaler, at hun ikke tilhører eliten.

  53. Af Ole H

    -

    Trods en borgerlig liberal grundholdning må jeg erkende at EL er de eneste med bare en snært af troværdighed.

    PS. Bruger man snaphanen og den korte “avis” som sine kilder har man allerede defineret sig ud af enhver anstændig debat. Ikke Niels?
    Mage til nonsens skal man lede længe efter.

  54. Af Erik Skifter

    -

    Eliten har bla. adgang til magten. Magten er medierne og dem har Enhedslisten uhindret adgang til. Pernille Skipper og hendes mange venner i journalistkredse påvirker Danmark i en bestemt retning – og derfor tilhører hun eliten.
    Hvorfor holder man altid mikrofon for disse venstreorienterede og lader dem tale og tale uden seriøse og indholdsrige spørgsmål. Hvorfor lader man dem afbryde alt og alle når de deltager i en TV-debat. Hvorfor er det altid dem som man kalder højreorienterede, som disse venstreorienterede journalister afbryder konstant og hele tiden når de forsøger at svare på et spørgsmål de lige er blevet stillet. Hvorfor modsat, at de venstreorienterede får lov til at snakke uden afbrydelser fra den venstreorienterede journalist – hvorfor ?.
    Fordi hele medieverden er venstrerorienteret og op imod 80 procent af journalisterne stemmer på Enhedslisten eller SF.
    Medieverden har magten her i Danmark og Pernille Skipper har et netværk dybt inde i medieverden. Derfor er Pernille Skipper en del af eliten.

  55. Af Jørgen Villy Madsen

    -

    Alene det at Donsbæk kalder sig frihedssocialisten og dermed forsøger på at udtrykke, at der også findes noget, der hedder tvangssocialismen siger alt om, hvilken politisk uvirkelighed, han befinder sig i.

    Han er et fremragende eksempel på den rabiate, radikaliserede højre orientering, der er dominerende i dag. Intet er derfor mere ligegyldigt end hans forkvaklede meninger om Enhedslisten og Pernille Skipper.

    Socialisme er frihed og dens modsætning er kapitalisme, dvs. nationalisme, korruption og kriminalitet. Det er mellem de to parter krigen står. Foreløbig har kapitalismen medvind, men det kan kun være et spørgsmål om tid. Frihedstrangen kan ikke udryddes.

  56. Af Thomas Nielsen

    -

    Når det slet ikke er et problem for Pernille Skipper og andre i EL at hykle så åbenlyst og skamløst, så skyldes det jo at hykleriet deles fuldt ud af partietes kernevælgere: Yngre, veludannede storbymennesker, som bag deres bæredygtige, kød- og bilfrie hipster-image lever et liv i materiel overflod med lækre lejligheder i de mest trendy kvarterer, evindelige café- og bistrobesøg, lange rejser til “uberørte” og “autentiske” (læs: svinedyre og eksklusive) destinationer og velbetalte jobs i den offentlige administration.
    Enhedslisten er politikkens svar på millionæren der sælger “Hus forbi” udenfor den lokale Irma. Men de har hykleriske vælgere nok til at blive Københavns største parti ved det kommende kommunalvalg. Det er “Kejserens nye klæder” i HD.

  57. Af Carsten Hansen

    -

    Pernille Skipper er kommunist mens Leif Donbæk er socialist. Forskellen mellem kommunister og socialister er holdningen til personlig foretagsomhed, dvs. hvordan frugterne af ens arbejdsindsats skal anvendes.

    Kommunister hylder princippet, at “Enhver skal yde efter evne og nyde efter behov”, mens socialister, herunder socialdemokrater, i stedet mener at “Enhver skal yde efter evne og nyde efter indsats” eller “fortjeneste”.

    Problemet for kommunister – hvilket er dokumenteret talrige gange op gennem det 20. århundrede – er, at ens behov ikke bestemmes af en selv, men af arbejderråd (sovjetter). Man må f.eks. ikke selv bestemme, om man vil købe en bil eller et køleskab; det afgøres i stedet af nabolagets kollektive råd. Det er jo et lærebogseksempel på den perfekte grobund for korruption, nepotisme og kammerateri. Og når Staten foregiver at betale løn til en, er den naturlige reaktion at ‘foregive’ at arbejde. Det var den sociologiske hovedmekanisme bag f.eks. Jugoslaviens fallit.

    Ironisk nok var det topkommunisten Stalin, som i 1936 fik indskrevet definitionen på socialisme i Sovietunionens grundlov. Selv fortolkede han den at “Den, som ikke arbejder, spiser ikke.”

  58. Af J Ha nsen

    -

    AF CARSTEN HANSE N – 21. JULI 2017 9:51
    “Leif Donbæk er socialist.”

    Det er muligt, at Donbæk er medlem af SF.
    Men hans politiske ståsted er DF eller Venstre.

  59. Af J Ha nsen

    -

    AF CARSTEN HANSE N – 21. JULI 2017 9:51
    “Leif Donbæk er socialist.”

    Det er muligt, at Donbæk er medlem af SF.
    Men hans politiske ståsted er DF eller Venstre.
    Som de øvrige bloggere i Berlingske ser han det som sin formemste opgave at fodre højreekstremisternes indre svinehund.
    Det tyder ikke på de helt store ambitioner.

  60. Af R. Harald Krstiansen

    -

    Pernille Skipper er en begavet ung kvinde. Det er Johanne Schmidt Nielsen også og der er flere af dem. Dog noget naive ind imellem. Mændene kommer humpende bagefter, dog er enkelte af de gamle ikke så dumme. De har sådan nogenlunde rystet revolutionen og USSR af sig. Nu er Putin også blevet superkapitalist. Selvfølgelig tilhører de to kvinder eliten. At sige andet, er spil for galleriet og de vælgere de har. Selvfølgelig har de købt lejligheder og hus. De er en del af det bestående samfund, som de lovgiver i. De støtter det bestående samfund. Der er to fløje i EL, realisterne og fantasterne. Pernille Skipper prøver at holde sammen på de to fløje, med sin udtalelse.

    EL bør dog distancere sig fra de stenkastende og anarkistiske rigmandsbørn fra SUF. Der er ikke noget glorificerende ved ildspåsættelser og stenkast. Disse unge deltagere er vandt til, at far og mor bare køber nyt, hvis de ødelægger noget. De er nemlig “revolutinens curlingbørn”. Om 5-10 år sidder de selvsamme unge stenkastere og hygger sig i Gentofte, hvor Eva Selsing kunne unde os alle at bo. De søger ikke den økonomiske retfærdighed og lighed, men spændingen.

    Pia Kjærsgaard tilhører ikke eliten. Det har hun bevist så mange gange, som formand for Folketinget. Hun minder mere om eventyret, Konen i muddergrøften.

  61. Af R. Harald Krstiansen

    -

    Pernille Skipper er en begavet ung kvinde. Det er Johanne Schmidt Nielsen også og der er flere af dem. Dog noget naive ind imellem. Mændene kommer humpende bagefter, dog er enkelte af de gamle ikke så dumme. De har sådan nogenlunde rystet revolutionen og USSR af sig. Nu er Putin også blevet superkapitalist. Selvfølgelig tilhører de to kvinder eliten. At sige andet, er spil for galleriet og de vælgere de har. Selvfølgelig har de købt lejligheder og hus. De er en del af det bestående samfund, som de lovgiver i. De støtter det bestående samfund. Der er to fløje i EL, realisterne og fantasterne. Pernille Skipper prøver at holde sammen på de to fløje, med sin udtalelse.

    EL bør dog distancere sig fra de stenkastende og anarkistiske rigmandsbørn fra SUF. Der er ikke noget glorificerende ved ildspåsættelser og stenkast. Disse unge deltagere er vandt til, at far og mor bare køber nyt, hvis de ødelægger noget. De er nemlig “revolutinens curlingbørn”. Om 5-10 år sidder de selvsamme unge stenkastere og hygger sig i Gentofte, hvor Eva Selsing kunne unde os alle at bo. De søger ikke den økonomiske retfærdighed og lighed, men spændingen.

    Pia Kjærsgaard tilhører ikke eliten. Det har hun bevist så mange gange, som formand for Folketinget. Hun minder mere om eventyret, Konen i muddergrøften..

  62. Af Flemming Lau

    -

    Kim R. Olsen.
    Min pointe er spørgsmålet om integritet! Anker var ikke diktator men demokrat, og som følge deraf blev han ikke bedre end sine rådgivere og støtter, men han blev sandelig heller ikke dårligere! Og han holdt sin sti ren!

    Integritet finder du også i Enhedslisten hos Stine Brix og Per Clausen, og sådan kan vi tage parti for parti.

    Integritet er bare en mangel vare i dansk politik. Dermed siger jeg ikke at vore politikere ikke er dygtige og flittige, for det er de…!

  63. Af Ole Arne Sejersen

    -

    J Hansen skriver, at Pia Kjærsgaard påstår, at hun tilhører eliten. Nej, det gør hun ikke. Hun bliver påduttet, at hun i kraft af sin status som formand for folketinget tilhører eliten.

    Hun godtager så denne formelle definition af begrebet elite, men afviser, at hun tænker elitært.

    Hansen mener, at hendes tid som formand har været et studie (!) i uværdig og pinlig optræden. Det har han naturligvis lov til at mene. Derimod har han i sandhedens interesse ikke lov til at mene, at vi har rettens ord for, hun ofte udtaler sig racistisk.

    Her er tale om en alternativ sandhed, som har sit udspring i et ubændigt had til Pia Kjærsgaard. En alternativ sandhed som talrige gange er blevet afsløret, men til ingen nytte. Hansen holder krampagtigt fast i sin falske fortolkning af virkeligheden. Uden den føler han sig åbenbart fortabt.

    Dansk Folkeparti omtales i kommentaren som landsbytosserne. En uværdig og pinligt barnagtig måde, at omtale folketingets næststørste parti på.

    Lokumsaftalen er et påhit, der heller ikke tåler efterprøvning i virkelighedens verden, men efterlader ophavsmanden selv med lokumslugt hængende i sin ideologiske klædedragt.

    Nej, det er ikke Pia Kjærsgaards selvopfattelse, der afholder Pernille Skipper fra at indrømme sin politiske rang som medlem af en elite, men derimod nøjagtig, hvad Donbæk påviser i sin blog: Det, hun forsøger, er at foregøgle befolkningen, at hun er noget noget andet, end hun er.

  64. Af Niels Peter Lemche

    -

    Lau, Anker var en populist, men så sandelig en af de gode. Als tegning af, hvordan Anker blev modtaget i himlen siger det hele: På bænken sidder Stauning, Willy Brandt og Oluf Palme, bagved står Vaslav Havel, og Palme med udstrakte arme: Vi har spærret en plads til dig! Uanset om man kan (kunne) lide dem eller ej, så havde de en gennemslagskraft over for menigmand, som de moderne populister forsøger at imitere. Men de havde tillige en personlig overbevisning, som også modstanderne havde respekt for. Det kniber det lidt med hos de små fra enhedslisten.

  65. Af Martin Jørgensen

    -

    En elite er de bedste og dygtigste af en en bestemt gruppe.
    Ergo kan man godt høre til eliten uden at det behøver at være på grund økonomiske privilegier
    Eks. Elitesoldater- elitesportsfolk osv- men om vores politikere tilhører eliten fordi de er de bedste og dygtigste er der vist nok en del blandede meninger om.

  66. Af Niels Peter Lemche

    -

    MARTIN JØRGENSEN, problemet er bare, at journalister i deres glade uvidenhed kalder enhver, der kan vende geværet rigtigt, en elitesoldat.

  67. Af Flemming Lau

    -

    Niels Lemche.
    Tak for linket, det er faktisk en god tegning, selv om jeg syntes at Palme forstyrrer billedet! Men det er jo nok en smagssag!

  68. Af B. Mortensen

    -

    Agurketid
    Er der virkelig ikke andre problemer i dagens Danmark eller uden i den store verden, man kan tage fat på?

  69. Af Niels Peter Lemche

    -

    FLEMMING LAU, jo man kan mene, hvad man vil om Palme, og jeg var personligt ikke begejstret; men man kan ikke nægte, at han som de andre på bænken, brændte for sagen.

    Og om Brandt: Da jeg i 1992 havde ført et selskab fra Damaskus til Istanbul, lå dele af NATOs flåde i Atlanten på reden: Alle uanset nationalitet havde flaget på halv. Brandt var død!

    På samme måde med Anker, uanset hvad man mente om hans politik, så brændte et hjerte for samfundets små.

    Hvem brænder for hvem i folketinget idag?

  70. Af Flemming Lau

    -

    PS.
    Apropos at vende geværet rigtigt. Så for nogle år siden, et program om 2 Brittiske jihadister der tog Syrien. De skulle selvfølgelig læres op i våben brug af en lokal!

    Det viste sig at være et tveægget sværd for da jihadisten affyrede sin RPG 7 mod et vrag havde havde han vendt den forkert og granaten for ind og smadrede deres følgevogn bag dem! Den lokale rendte rundt og hev sig i håret!

    Nu var jeg tændt. Jihadisterne var virkelig motiverede for at gøre det godt men men!
    Så kom turen til håndgranater, men den anden var ikke bedre end den første, for han tabte den af nervøsitet efter splitten var trukket og alle måtte springe for livet!
    Nu var der ved at indfinde sig en vis nervøsitet dels hos den lokale instruktør samt hos kameramanden. Så fik de begge en AK’er og da de var ved at lade “dyret” røg der en salve for fødderne af den lokale. Han gik besærk og rev våbene ud af hænderne på dem! Nu skulle de så “nøjes” med at fungere som førere af køretøjer. Det endte også helt galt.

    Det endte med at alle 3 blev sendt hjem til England, hvilket kameramanden var svært glad for!

  71. Af Niels Peter Lemche

    -

    Lau kender du ikke den med instruktøren på terrorkurset, der står med bombebæltet om maven og udløseren i hånden: Til kursisterne: Se nu godt efter, for jeg gør det kun én gang!

  72. Af Flemming Lau

    -

    Niels Lemche.
    Det var godt at Brandt fik oplevet genforeningen, Dengang var man “tryg” i en utryg verden. Efter Clintons profetiske citat; ” Fra nu af er det alles kamp mod alle!” må man sige at vi idag, nærmere er utrygge i en utryg verden! Men vi er jo egentligt ikke blevet lovet andet!

  73. Af Niels Peter Lemche

    -

    Jep, Lau, aldrig er en fred blevet tabt på gulvet som efter 1989. Da freden brød ud, sendte landet sine soldater i krig. Helt OK, hvis de havde haft en idé om, hvad de ville hermed.

    Men vi har også set, hvad uhæmmet kapitalisme betyder. Den er lige så farlig og brutal som uhæmmet kommunisme. Foreløbig er den i USA ved at få nedkæmpet middelklassen. Og intet land overlever på sigt, hvis der ingen middelklasse er til at tage slæbet.

  74. Af Flemming Lau

    -

    Niels Lemche.
    Ja det er faktisk en af de bedre. Minder mig om en episode hvor vi efter selv at have pakket vore hovedskærme, fik udleveret reserveskærme og så op i flyet. Da vi kom ned igen, var der en der havde haft funktions fejl på hovedskærmen, af en karakter som instruktøren mente krævede en “Cut away”. Heldigvis havde springeren fået linerne på plads og landede relativt sikkert. Men instruktøren fremturede, tog hans reserveskærm og buldrede, “I sådan situation skal du trække reserveskærmen” og så trak han i håndgrebet, ud røg der en sandsæk på jorden med et tungt drøn! Der blev meget stille et par sekunder, og så brød latteren løs! Dummi reservedkærmen var ved et uheld fra faldtrænningen blevet udleveret.

    Den pågældende springer var meget tilfreds med ikke at have lavet Cut Away og vi andre blev enige om at gøre os ekstra umage med at pakke hovedskærmen. Instruktøren…. han gik i messen og tog et par “skarpe!”

  75. Af Ulf Timmermann

    -

    Har aldrig været begejstret for middelklassen, inkl. frk. Skipper, denne trotskist finke; kan hænge sammen med, at jeg især ikke bryder mig om den “højere udannede” middelklasse. Journalister/mediefolk tilhører godt nok ikke “de højtuddannede”, men har placeret sig solidt i middelklassen alligevel, så dem bryder jeg mig heller ikke om.

  76. Af J And

    -

    Synes det er morsomt at skipper der tydeligvis tilhører “eliten” på flere områder, ikke vil indrømme at gøre det, modsætningsvis kærsgård der påberåber sig at gøre det, måske kan være en del af eliten. men ene og alene i kraft af sin indkomst og intet andet.

  77. Af Mehmet Sami Gür

    -

    HELE VERDEN ER FOKUSERET PÅ JERUSALEM!

    Jeg forstår ikke de vestlige, herunder danske medier, fordi nu om dage får muslimer i Jerusalem ikke lov til bøn-tilkaldet samt deres ret til at bede deres fredagsbøn i Klippemoskeen frataget af terror staten Israel! Ydermere har israelske politistyrker begyndt at dræbe troende muslimer i nærheden af Klippemoskeen.

    Terror staten Israel blokerer muslimernes naturlige, menneskelige, juridiske og universielle ret til fredagsbønnen i Klippemoskeen.
    Der er demonstrationer og protester i hele den muslimske verden overfor den udemokratiske terror stat Israel. Israelitternes hårde indgreb og angreb på muslimer og muslimske mærkesager og værdier er det samme som at anse og betragte alle fredelige muslimer som potentielle terrorister. Det er uacceptabelt, respektløst, skandaløst og umenneskeligt!

    Hvad gør de vestlige politikere og medier?

    Intet!

    De (vesten) er rent ud sagt ligeglade. Men hvis det havde været kristne, jøder eller ateister, der blev ofre for noget negativt, så havde det været helt anderledes med vestlige politikeres og mediers reaktioner! Hvis det handlede om IS, så ville vestlige politikere og medier reagere med det samme, ikke sandt? Er det her ikke dobbeltmoralsk og hyklerisk?

    Hvad blev der af vestlige mærkesager og værdier som demokrati, menneskerettigheder, ytringsfrihed, religionsfrihed, konventionelle, juridiske og universielle rettigheder osv.?

  78. Af B. Mortensen

    -

    “”Det tror jeg, man ret objektivt kan sige, at jeg er rimeligt langt fra. Det er jo ikke, fordi jeg ikke gerne vil have indflydelse, men min bankkonto tilsiger det ikke, mit partis position tilsiger det ikke, og mit netværk tilsiger det ikke””
    Det har hun 100% ret i.. eliten udøver magt og giver den videre til næste generation. Eliten ejer formuer i ejendom, selskaber, bank o.s.v. og den omgiver sig kun med ligesindet for at kunne fastholde magten og styrer den i en bestemt retning.

    “I samfundsvidenskaberne blev elite et kontroversielt begreb gennem introduktionen af eliteteorier, hvis hovedbudskab er, at moderne komplekse samfund uundgåeligt bliver opdelt i eliter, der altid er mindretalsgrupper, og det store flertal, masserne. Disse teorier kan fortolkes som argumenter imod folkestyre og for fåmandsvælde.”

    “Politisk elite
    Et samfunds politiske elite kan siges at bestå af de individer, der besidder størst politisk indflydelse; betegnelsen den herskende klasse har været benyttet. Teorier om politiske eliters opkomst, adfærd og betydning blev først fremført af politologerne V. Pareto og G. Mosca og senere videreudviklet af bl.a. R. Michels og J.A. Schumpeter. I sin outrerede form hævder teorien, at der i ethvert samfund altid findes en elite, et mindretal, som er knyttet sammen, som er bevidst om sin status, som træffer de vigtigste politiske beslutninger i samfundet, og som derved også koncentrerer magten hos sig. ” (Den store Danske.)

    I hvilken kategori ligger fru Skipper?

  79. Af Flemming Lau

    -

    Elite et ikke et problem i sig selv, tværtimod! Men når der i de forskellige sektorer dannes en fællesmængde, der går efter magten for magtens skyld, begynder problemerne. Så dannes der et svært passabelt glasloft, og de der gerne vil positionere sig til status og bevillinger, får pludselig travlt med at have Alibiet i orden i hine og dine sager. Den totalitære ensretning er dermed påbegyndt, og integriteten under afvikling. Og det gælder hele det politiske spektrum fra højre til venstre! Paranoia en vil ingen ende tage og dermed risikere de forskellige fageliter, at blive kørt ud på et hengemt sidespor og kan dermed ikke tjene almenvellet , som det har krav på!

  80. Af Niels Peter Lemche

    -

    Gür, dine tåbelige arabere i Jerusalem — hvornår er tyrkere i øvrigt begyndt at hav e sympati for arabere? — kunne jo bare lade være med at skyde et par politibetjente inden, de selv blev dræbt. Israelerne er temmelig konsekvente, når sådan noget sker.

    Mens ellers er det rigtigt, at Israel har kunnet gøre, hvad landet har haft lyst til. Det kan være, at noget vil ændre sig, fordi Netanyahu er ved at sætte den amerikanske sympati over styr, fordi han ved, hvad der venter, når han går af … en tur bag tremmerne.

  81. Af Mehmet Sami Gür

    -

    AF NIELS PETER LEMCHE – 21. JULI 2017 15:49:

    Tyrkerne har under det osmanniske imperium omfavnet alle borgere indenfor riget. Alle levede i fred og harmoni i mere end 400 år (1517-1917). Hvorfor kan Israel ikke det? Israel og den kristne verden har en forventning om at tilbagekalde den såkaldte Messias. Det kan kun ske ved at bekæmpe Hamas helt ned i Gaza striben og ved at jævne Klippemoskeen ned med jorden, samt bygge Salomon templet på ny. Israel og israelere tror nemlig, at de er et udvalgt folkeslag af selve Gud og derfor tror de på det bibelske (store) Israel! (bemærk, jeg nævner ikke ordet ‘jøderne’. Ikke alle jøder går ind for terror staten Israel og zionismen som ideologi).

    Af hensyn til historie arkiverne kan du ikke afvise det. Desuden fik jøderne igen hjælp af osmannerne, da jøderne blev udsat for den spanske inkvisition i 1492. Jøderne fik altid hjælp af tyrkerne, bl.a. ift. forfølgelserne i tsarens Rusland, Hitlers Nazityskland osv.

  82. Af lisbeth sørensen

    -

    Mit saglige indlæg til den modbydelige zionist ,lemchen, stadig i filteret fra igår eller i forgårs?

    Heine. Enhedslisten som socialismen, står altid for frihed for Max antal borgere i landet? Du er vist den berømte Axel Eriksen fra Høng? Samme sprog . Og han lader til kun at skrive i nye daglige navne også nu.

    Mortensen. Valget kommer snarest. Derfor er alle Wanna be politikere ude at stemmefiske. Derfor indlægget.

  83. Af Flemminh Lau

    -

    “Tyrkerne har under det osmanniske imperium omfavnet alle borgere indenfor riget. Alle levede i fred og harmoni i mere end 400 år (1517-1917).”

    Det er jo igen forkert! Osmannerne invaderede Grækenland, Makedonien, Albanien, Montenegro, Bosnien, Kroatien, Serbien, Bulgarien, Rumænien, Moldova, Ungarn, dele af Østrig i de 400 år!

    I slutningen af 1890 ‘erne og 1915 fik de kristne Armenere “kærligheden at føle” og de har heller ikke holdt sig tilbage på Cypern imod Grækere og UN’s bufferzone!

  84. Af Jørgen Villy Madsen

    -

    Vi oplever højrefløjens sædvanlige tilsvining af Enhedslisten. Det er en af de få ting i verden, der er ligeså sikker som amen i kirken. At kalde Skipper for dronning af Enhedslisten og for adel tjener alene til at flytte opmærksomheden fra den egentlig magthavende elite – dem med pengene – til den absolut magtesløse venstrefløj. Hvor længe finder vi os i det? Forhåbentlig ikke længere end til næste valg.

    Utroligt at man kan få sig selv til at sige den slags, men intet er åbenbart for lavt for højrefløjen – heller ikke at kalde sig frihedssocialist – det dummeste mest modsigelsesfyldte, hjemmelavede udtryk, man har hørt længe. Kendsgerningen er jo, at Skipper, og den del af venstrefløjen som har lov til at kalde sig venstrefløj, har det ene formål at mindske ulighederne og øge den sociale retfærdighed.

    Der er intet, højrefløjen hader mere, og så længe de, med lodder, trisser og det der er værre, kan skrabe et eller andet underligt flertal sammen, vil uligheden og uretfærdighederne naturligvis fortsætte. Kun vælgerne ved det kommende valg kan sætte en stopper for ødelæggelserne af hundreder af menneskers tilværelse.

    Så længe det ikke sker, er det vælgerne alene, der er de ansvarlige. Det burde føre til vælgerlede, men i stedet har vi noget, der kaldes politikerlede. Det er sygt.

  85. Af Niels Peter Lemche

    -

    Lau, desværre røg et udførligt svar til Gür i filtret, der nok ikke kunne kapere henvisningen til Hütteroth og de osmanniske skattelister.

    Mht. det, der skete op til 1. Verdenskrig, så er der den nye store bog af Eugene Rogan, Osmannerrigets fald fra 2016. Den benægter ikke folkedrabet, men sætter det i et lidt andet perspektiv. Det er ikke så enkelt, som det umiddelbart ser ud.

  86. Af Niels Peter Lemche

    -

    Kære Leif Donbæk, hvis du tager et kig i filtret, ligger der et svar til Gür — helt sagligt, naturligvis — som der ikke kan være mange indvendinger imod.

  87. Af Niels Peter Lemche

    -

    Og Gür, modsat de gale trolle kan man da snakke med dig. Trollene beskylder mig for at være proisraelsk. Dem, der kender mig, ved, hvor kritisk jeg har været gennem de seneste fyrre år over for det, der sker i Israel og de besatte områder. Jeg er trods alt Arabersvends (Svend Holm-Nielsens) student, og er ofte blevet beskyldt af Israellobbyen ikke mindst i USA for at være antijødisk, fordi min forskning har ødelagt det historiske fundament, som staten Israel har baseret sin ret til Palæstina på. Det er det, der hedder “Københavnerskolen i Gammel Testamente. Du kan selv slå den op.

  88. Af Flemming Lau

    -

    Niels Lemche.
    Nuvel det kan være at at Eugene Rogan har en ny dimension at tilføje a la Rusland og deres armenske vasaller var i krig med Tyskland og Tyrkiet og derfor var armenerne en sikkerheds trussel.

    Men der var noget der hed Geneve konventionen allerede dengang. Karen Jeppes og Søsters Abrahams førstehåndserfaringer, taler dit eget klare sprog! En ting var at man kunne have deporteret dem nordpå, en anden ting var at man kunne have givet dem en kugle for panden, men det carnage som de var vidner til og som nettet er fyldt af, tror jeg man skal tilbage til Timur Lenk tiden, for at finde tilsvarende! Og ja jeg ved godt at kurderne var tyrkernes lydige svende i det spil. Men man behøver altså ikke at skænde sin modstander på den måde. Selv mod sine egne deseratørere oplevede vi på Cypern at deres hoveder blev sat på en stage! De lever jo som for 400 år siden i deres form for “fred og harmoni”

    Dette “vidunderlige NATO land” har iøvrigt gennem stats kontrollerede medier, lige afsløret samtlige USA basers placering i Syrien! Det går gååååt…!

  89. Af L.is...be,th s,ør.en,sen

    -

    Endnu et i fifleriet til lemchen, timmer.mann m.fl..? Giver op , efter 7 forsøg..Første er nogenlunde læseligt,,Også stadig et fra i går til samme, og til flere andre også?

  90. Af L.is...be,th s,ør.en,sen

    -

    jødelemchen har naturligvis altid fri ytringsfrihed, mens os etniske Danskere nu må se en medieverden ledet afjøder, der nægter os ytringsfrihed i vores eget land..

  91. Af L.is...be,th s,ør.en,sen

    -

    jø.delem.chen har naturligvis altid fri ytringsfrihed, mens os etni.ske Da.nskere nu må se en mediever.den ledet afjø.der, der nægter os ytrin.gsfrihed i vores eget land..

  92. Af L.is...be,th s,ør.en,sen

    -

    jø.delem.chen har naturligvis altid fri ytringsfrihed, mens os etni.ske Da.nskere nu må se en mediever.den ledet afjø.der, der nægter os ytrin.gsfrihed i vores eget land…..Vi er til grin for vores gæstfrihed her.

  93. Af Henrik Pedersen

    -

    Bemærk at fritidsfascisten Leif Donbæk ikke har hverken visioner eller bud på, hvordan fremtidens Danmark skal se ud. Han kompenserer udelukkende for egne fattige evner med underlødige angreb på konkurrerende fæller.

    Selv om jeg er venstre Lars Løkke vælger, og derfor burde glæde mig over SFs sorte snavs, så finder jeg det det beskæmmende og beklageligt, at denne ulækre politiske amøbe kan være medlem af et anstændigt politisk parti, og at dompappen ikke for længst der dyppet i tjære og rullet i fjer og smid ud af kongeriget og mest af at af SF.

  94. Af J Ha nsen

    -

    AF OLE ARNE SEJE RSEN – 21. JULI 2017 10:35
    “J Ha nsen skriver, at Pia Kjærsgaard påstår, at hun tilhører eliten. Nej, det gør hun ikke. Hun bliver påduttet, at hun i kraft af sin status som formand for folketinget tilhører eliten.
    Derimod har han i sandhedens interesse ikke lov til at mene, at vi har rettens ord for, hun ofte udtaler sig racistisk.”

    Pia Kjærsgaard udtalte for et par dage siden, at hun tilhørte eliten.
    Latterligt.

    Hvad angør rettens ord om hendes racistiske udtalelser:

    http://www.dr.dk/nyheder/politik/pia-kjaersgaard-overrasket-over-dom

    Må man ikke mene det samme som højesteret Seje rsen?

  95. Af Flemming Lau

    -

    Den 18′ Juni 2003 blev det fastslået af højesteret, byggende på dansk sprognævns definitioner, at enhver som blot udtrykker afstandstagen til en gruppe af mennesker, som godt kan være af samme race som en selv, kan betegnes som racistiske udtalelser, uden at man af den grund må kaldes Racist!

    Dommen fastslår at Sunds ikke mente at Kærsgaards udtalelser, var af en definition af de ældre betydninger som nazismens racelære, i relation til jøderne, eller en races overlevende over andre!

    https://www.information.dk/indland/2003/06/maa-pias-synspunkter-kaldes-racistiske

  96. Af Flemming Lau

    -

    Overlegenhed over….

  97. Af Torben Kjær Andersen

    -

    Hansen: Hvorfor blev Sunds frikendt? Fordi Pia Kjærsgaard er racist? Nej, det var netop ikke derfor, men fordi ordet “racist” ifølge et responsum fra Dansk Sprognævn kan betyde mange ting ­ også forholdsvis uskyldige ting – og det faktum, at ordet er en af sprogets allermest æreskrænkende gloser, betød ifølge Højesteret ikke ret meget. Hvorfor? Fordi offentligheden – der trods alt består af flinke mennesker! – sagtens kunne have valgt den blide fortolkning. Man tror, at det er løgn. Men det er det ikke, og dette skinbarlige nonsens er det, Højesteret vælger at legitimere, i og med at Sorgnævnets fortolkning indgår som en ikke uvæsentlig begrundelse for dommen. Reelt bekendtgør Højesteret herved, at landets virkelige retsmyndighed ligger hos hjælpeløse sprogbrugere eller bevidst vildledende læserbrevsskribenter.

  98. Af Niels Peter Lemche

    -

    Leif Donbæk, nu får trollene fuld spillerum på din liste. Du kan nok ikke gøre andet end 1) slette deres indlæg eller 2) som Cordua lukke listen.

    Men et indlæg, der sætter Gürs påstande i relief, det var der ikke plads til.

    Skulle du ikke tage dig lidt af din blog?

  99. Af J Dideriksen

    -

    I kan ikke lukk ned for vores ytringsfrihed. Fat det nu. Vi styre bloggene!

  100. Af R. Harald Kristiansen

    -

    J Dideriksen/J Hansen
    For at kunne styre andre, må man kunne styre sig selv.

  101. Af R. Harald Kristiansen

    -

    J D I D E R K S E N/ J H A N S E N
    For at kunne styre andre, må man kunne styre sig selv.

  102. Af Niels Peter Lemche

    -

    R. HARALD KRISTIANSEN, men morsomt at se på sproget i et indlæg som JHs seneste: “I I kan ikke lukk ned for vores ytringsfrihed. Fat det nu. Vi styre bloggene!”: Pludresprog af en person, der ikke engang kan finde ud af, at danske udsagnsord i nutid nprmalt ender på -r. Det lyder som en vittighed.

  103. Af E Didiriks e n

    -

    AF J DIDERIKSEN – 21. JULI 2017 21:35

    Et indlæg som åbenlyst er skrevet af pædoKim.

  104. Af E Didiriks e n

    -

    AF R. HARALD KRISTIA NSEN – 21. JULI 2017 22:00

    Kunne Haral d sorttand styre sig selv sidste nat.
    Hvor alle hans indlæg flød over af selvmedlidenhed, racisme, løgn og stråmænd.

  105. Af R. Harald Kristiansen

    -

    E D I D E R I K S E N/J H A N S E N hedder han, om forladelse, eller var det D I D E R E K S E N. Ved han selv hvad han hedder?

  106. Af Ole Arne Sejersen

    -

    J Hansen: Du har naturligvis lov til at tro, at du mener det samme som Højesteret. Højesteret mener imidlertid ikke det samme som dig.

    Højesteretsdommen underbygger ikke din forvrængede opfattelse. Retten mente, at det ikke var ulovligt at kalde Pia Kjærsgaards udtalelser racisistiske. Den erklærede ikke, som du gør, at hun ofte udtaler sig racistisk.

    Sagsøgtes udtalelse blev ved hjælp af sproglige finurligheder vurderet til at være ikke vanærende. Aktuelt bør du nok selv være opmærksom på sproglige detaljer. Jeg tænker her på din brug af udsagnsordet “udtaler”, som jo står i nutid!

    Nu er du udstyret med det, man på amerikansk – for at fortsætte lidt i det sproglige – kalder a one track mind, så din følelseshærgede fejlopfattelse af virkeligheden forbliver selvfølgelig urokkelig: Pia Kjærsgaard vil i din ondsindede, ikke ondskabsfulde, men ondsindede fremstilling altid fremstå som inkarnationen af alt, hvad du personligt hader.

    Langt vigtigere er det, at Pernille Skipper, bloggens egentlige hovedperson, er knap så så urokkelig med hensyn til sin falske beskedenhed. Det fremgår af hendes offentlige indrømmelser netop i disse timer.

  107. Af E. Did rikse n

    -

    AF NIELS PET ER L EMCHE – 21. JULI 2017 22:26

    Meget primitivt.
    Først skriver Kim 0 et indlæg i andres navne.
    Så skriver han indlæg om det indlæg, som han selv har skrevet.

  108. Af Rasmus Stavs

    -

    “I I kan ikke lukk ned for vores ytringsfrihed. Fat det nu. Vi styre bloggene!”:

    Næh, det gør I ikke, hvad enten I er fra venstrefløjen, indvandrere eller nogen, der kopierer dem for at gøre nar af dem. Det eneste, der sker, er, at en demokratisk mulighed spoleres, og at diskussionslystne med viden og dannelse blot finder et andet sted at diskutere, mens I fortsætter med jeres hjernedøde pladder.

  109. Af Kim Olse n

    -

    Jeg har byttet om på pillerne. Jeg er helt bims. Jeg skulle tage to af de brune og en sort. men har doseret helt forkert og ved en fejl også taget to af de blå.
    Så nu kan jeg ikke finde ud af det mere. Hvem er er Harald, Lis beth, Lemc he, Kim 0.?
    Hvem er jeg? Jeg kan ikke huske det mere, for jeg bruger så mange navne.
    Min sagsbehandler er bekymret, hun har ringet efter en vogn. Nu kommer den, den er rød.
    Men jeg er jo brun. Mig ikke forstå???

  110. Af Niels Peter Lemche

    -

    OK Leif Donbæk, hvad med bare at give din blog et serviceeftersyn?

    Forbandet endnu engang at se en potentiel god blog smadret af trollen(e).

    Spådom? nej egentlig ikke engang: Til jul eksisterer Berlingske blog ikke mere, fordi der ikke er debattører, der gider kæmpe sig gennem sumpen af trollerier, dels forde blogskriverne opgiver.

  111. Af E D idrikse n

    -

    Berlingske må få styr på Lemc he/Kim 0/Harald.
    Han tror, at han skal styre debatten.
    Vi pæne mennesker gider snart ikke at deltage længere.
    Vi chikaneres med racistisk intimidering, løgn og personangreb

  112. Af Jørgen Villy Madsen

    -

    Almindelig dumsmart tilsvining af alle og enhver kan man ryste på hovedet af og gå hurtigt videre, men netop Donsbæks og andres tilsvining af en venstrefløj, der i politisk henseende er det eneste lyspunkt, må få alle til hæve stemmen og brøle: Nu er det for meget!

    Et samfund med information alene bestående af lovprisninger af nationalkonservatismen og liberalkapitalismen, ville være en nærdødsoplevelse af de grimme. Højrefløjen ville savle af fryd, mens vi andre ville savle – af raseri.

    Uden venstrefløjen til at artikulere et alternativ til højrefløjens demoraliserende sortseere, ville depressionen sænke sig og al udvikling gå i stå. Højrefløjen er fortid – venstrefløjen er fremtiden – og nutid.

  113. Af E. Dir ikse n

    -

    Lemc he/Kim 0/Harald har indenfor de sidste to dage skrevet ca. 317 indlæg om, at kun han bør kunne skrive indlæg.
    Han er den værste troll i Berlingske.
    Utroligt at Berlinske affinder sig med, at han ødelægger alle debatter.

Kommentarer er lukket.